ایالات متحده امریکا ، ناتووجامعه جهانی تعهدات خودرا علیه تروریزم باید عملي کرد!
           میوند                 میوند

   اکنون بیش از پیش روشن شد ه است که تروریزم  از پاکستان به افغانستان وجهان صادر میشود و جوانان ونوجوانانی که درافغانستان دست به حملات انتحاری  می زنند ,درپایگاه های اموزشی درپاکستان شستشوی مغزی میشوند و اموزش می بینند . استخبارات امریکا افشا میسازد که اسامه بن لادن درکویته پاکستان مخفی شده است و ملاعمر وسایررهبران طالبان درپاکستان به سرمی برند. در مناطق قبایلی وزیرستان گروه مسلح جدید تحت رهبری بیت الله مسحود  به نام تحریک  طلبان پاكستانی سر بالا کرد ه است  که اینک افراد ان به طور گسترده به ویژه دولایات خوست , پکتیکا و پکتیا درحملات تروریستی شرکت دارند.  پيتر برگن،  تحليلگر مسايل تروريسم در شبکه تلويزيونی سی ,ان ,ان و نويسنده کتاب " جهان پنهان بن لادن " می گوید که "شورای کویته رهبری اصلی طالبان رابه عهده دارد و ملا عمر  در شهرکويته زندگی می کند، رهبری رده دوم طالبان راشورای پيشاور دردست دارد و يک فرمانده ارشد طالبان به نام مولوی جلال الدين در وزيرستان بسر می برد و از آنجا درافغانستان حملات طالبان را رهبری می کند."

 

     هر چند که توقع میرفت وانتظار برده میشد که حکومت جدید وبه اصطلاح ملکی پاکستان به تعهدات ان کشور درمبارزه علیه تروریزم عمل خواهد کرد . ولی بادریغ که چنین نه شد و حکومت جدید وISI "حکومتی درحکومت"  مانند  گذشته   به قطعه تروریزم به بازی دوگانه ادامه  میدهد ؛ به گونه ء که  از یک سو از غرب به خاطر شرکت دراین مبارزه  پول میگیرد وامتیاز می طلبد ولی از جانب دیگربا تروریست ها زدوبند دارد واینک  باطالبان پاکستانی تحت رهبری بیت الله مسید  در وزیرستان اتش بس کرد , به کسی اتش بس کرد که مسوولیت قتل خانم بی نظیربوتو را نیزبدوش دارد و می گوید  "اسلام و جهاد مرز نمی شناسد و ما به جهاد خود در برابر نیروهای خارجی در افغانستان ادامه می دهیم."

 

    همین چند روزپیش  یک نهاد امریکایی گذارش داد که  اعضای سرویس استخباراتی (اطلاعاتی) پاکستان  با جنگجویان مربوط به گروه طالبان در افغانستان همکاری میکند. در گزارش این نهاد که با پشتیبانی پنتاگون تهیه شده، آمده است که ماموران پاکستانی، اطلاعات استخباراتی را در اختیار شورشیان در افغانستان قرار داده اند.  این گزارش می گوید، منابعی در پاکستان، طالبان را از تحرکات نیروهای افغان و خارجی با خبر می کرده اند که این مسئله، به نوشته تهیه کنندگان گزارش، بسیاری از عملیات های ناتو و نیروهای آمریکایی را خنثی کرده است. گزارش همچنین می افزاید که بعضی از کارمندان دستگاه استخبارات پاکستان -ISI- به طالبان کمک مالی کرده و به اعضای زخمی شده این گروه خدمات درمانی ارایه کرده اند. "

 

      ناتو ماه گذشته از توافق میان دولت پاکستان و طالبان محلی انتقاد میکند  ومیگوید که پس از این توافقات، نا امنی های مرزی در افغانستان در حال افزایش است. ارتش پاکستان زندانیان را با طالبان معاوضه کرده و از تعداد سربازان خود در نزدیک مرز افغانستان کاسته است؛ موضوعی که نگرانی غرب را به همراه داشته است. ناتو و آمریکا می گوید این گونه معاملات، به ایجاد "پناهگاه های امن" برای طالبان و القاعده در امتداد مرز میان دو کشور کمک می کند.

  

   مارک لیتی، سخنگوی غیرنظامی ناتو در یک کنفرانس مشترک خبری با سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در کابل گفت: "ما شاهد افزایش فعالیت های شورشیان در مناطق شرقی افغانستان بوده ایم و ما معتقدیم که این مسئله با توافق آتش بس میان دولت پاکستان و گروه طالبان در مناطق قبایلی و کاهش فعالیت نیروهای پاکستانی در این مناطق ارتباط دارد." او افزود: "در حالیکه ما به حق حاکمیت پاکستان احترام می گذاریم، نکته قابل توجه این است که هرنوع موافقتنامه ای که در آن سوی مرز به امضا می رسد، نباید منجر به افزایش خشونتها در افغانستان شود." همزمان دز بروان، وزیر دفاع بریتانیا، در واکنشی به این موافقت نامه صلح گفته است که توافقات صلح بین دولت جدید در پاکستان و ستیزه جویان طرفدار طالبان در پاکستان در مناطق قبایلی نبایستی باعث شود تا خشونتها به آنسوی مرز به افغانستان انتقال پیدا کند. اما دولت پاکستان از تصمیم خود برای مذاکره با "برخی" از تندروهای اسلامگرا در منطقه مرزی با افغانستان دفاع کرده است.

 

    اینک پس از این معامله ,  عملیات طالبان  در افغانستان به طور غیر قابل مقایسه شدت کسب می نماید  وبه جنگ تمام عیار جبهه ای مبدل شده است که تصرف ولسوالی ارغنداب درنزدیک شهر کندهار ودرزیر بینی قوماندانان  نیروهای ایتلاف که  ناتو انرا پیروزی طالبان خواند وبه همین گونه عملیات وافزایش حملات طالبان درنقط مختلف کشور , پیش بینی مقامات ناتو را به اثبات میرساند .  

 

    احمد رشید، روزنامه نگار پاکستانی، در گفتگویی با بی بی سی گفته است که عقب نشینی نیروهای ارتش پاکستان از مناطق مرزی و تحویل کنترل آن مناطق به نیروهای محلی و شبه نظامی مرزی، در چارچوب مذاکرات صلح با ستیزه جویان پاکستانی، "مشکلات جدی" ببار خواهد آورد.آقای رشید می گوید: ". به نظر من این اقدام یک مشکل جدی سیاسی برای دولت پاکستان، جامعه بین المللی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دولت افغانستان به وجود خواهد آورد." احمد رشید در پاسخ به این سوال می گوید: "متاسفانه ارتش پاکستان هیچگونه معیار و شاخصه ای برای تعیین گروههای شبه نظامی ندارد و ارتش پاکستان با گروههای تندرویی مانند بیت الله محسود و حتی گروههایی که با شبکه القاعده اتباط دارند، مذاکره می کند. ارتش در واقع با گروههای میانه رو اسلام گرا که واقعاً خواهان صلح هستند، مذاکره نمی کند. به همین دلیل هم گروههای میانه رو بخشی از این روند صلح نیستند."

    بنابر ان همه شواهد در دست است که میتوان گفت مشکل درپاکستان است . پاکستانی که تروریزم  دران جا  تولد گردید و پرورش داده شد وبه شگوفایی رسانده شد و درسال های هشتاد به افغانستان صادرشد وبه اتش خانمانسور مبدل ساخته شد که درانسوی اقیانوس ها درنیویارک برج های دو قلو را به زیر کشید وارامش کارته های  لندن ومادرید را برهم زد .هزاران مدرسه  وده ها گروه و احزاب اسلام گرای افراطی که به جای ارشاد اسلام  خشونت ودهشت را اموزش میدهند ,اردو وبم اتومی اسلامی پاکستان , ISI وبنیاگرایان مذهبی که بر ارکان ومراکز اساسی قدرت  ان کشور مسلط اند  ودرعقب تروریزم قراردارند , این است معضل دیر پای و چالش عمده نا امنی درافغانستان , منطقه وجهان. بنا تروریزم را باید در زادگاه واموزش گاه ان یعنی پاکستان  سرکوب نمود .

              نابودی پایګاه تروریستی درپاکستان ، این است تنها راهکارکلیدی  

     هفت سال پیش به تاریخ دهم اکتوبر 2001جور ج بوش ریس جمهور ایا لات متحده امریکا نیز دریک سخنرانی  به ملت امریکا  اعلام کرده است که" وی فرمان اغاز حملات به افغانستان رابه هدف نابود کردن اردوگاه های اموزشی تروریستی  صادرکرده است  . اقای بوش می دراین بیانیه می افزاید " گرچه امروز افغانستان در مرکز توجه قراردارد . اما این نبرد وسعتی بیشتری دارد . هریک ملت اینک به یک گزینه مواجه است . درین عملیات , جای برای بی طرفی وجود ندارد . اگرهر  دولتی ازیاغیان وقاتلان مردم بی گناه حمایت کند خود یاغی وقاتل است وراه وسرنوشت شوم خودرا باید به تنهایی بپیماید. "  این تفاضا شامل تسلیم اسامه بن لادن که مسوول حملات 11 سیپتامبربه شهر نیوریاک وواشنگتن شناخته میشود  ." کسانی ازترویست ها حمایت میکنند  مجرم وقاتل است "بی, بی سی  

 

    اینک هفت سال است که درافغانستان همه روزه  از عملیات نظامی نیروهای ایتلاف وناتو برعلیه طالبان که بادریغ قربانیان اصلی ان مردم بی گناه هستند گذارش داده میشود . ولی فرمان اقای بوش مبنی بر نابودی اردوگاه های موزشی تروریستی درپاکستان , گرفتاری اسامه بن لادن , سرکوب یاغیان وقاتلان مردم بی گناه و کسانی که  ازتروریست ها حمایت میکنند هنوزاجرانه شده ویا نمی شود و درواقع  روش "یک بام ودوهوا" درمبارزه علیه تروریزم به کار برده میشود. درست همین رویکرد  سبب ودلیل عمده ء بن بست استراتیژیکی می باشد که درجنگ علیه تروریزم پیش امده است . 

 

    هر چند که دولت  ومحافل سیاسی واجتماعی افغانستان وجهان هموار خواهان فشار لازم ازجانب ایالات متحده ,ناتو  وجامعه جهانی بر پاکستان شده اند ,تا ان کشورتعهدات خویش رادرجنگ بر علیه تروریزم عملی سازند , اما این فشار تا هنوزاعمال نشده است ؛ و به نظرمیرسد که در برتانیا وامریکا هستند کسانی که نمی خواهند  دوست دیر ینه و متحد استراتیژیک خود  را با افغانستان  تعویض نماید . این درحالیست که اگر ایالات متحده امریکا واقعا میخواهند در جنگ علیه تروریزم پیروز شود ووعده های خودرا دربرابرافغانستان عملی سازند , نمی توانند با پاکستان که خاک ان به لانه و پایگاه صدورتروریزم به افغانستان  وجهان مبدل شده است ,  به عنوان متحد استراتیژیک  به نرمی رفتار كند.

 

     شنبه گذشته اقای حامد کرزی که در بازگشت از کنفرانس پاریس در کابل به خبرنگاران در جواب به سوالی  که چه واکنشی نسبت به اعلام جهاد طالبان پاکستانی  دارد  گفت: ما حق داریم از خود دفاع کنیم وکسانی که بر علیه افغانستان اعلام جهاد کند، پس ما هم حق داریم این افراد را در خانه هایشان هدف قرار دهیم" آقای کرزی افزود: "به هر حال ما در اینجا کشته می شویم، پس بهتر است که یک قدم پیشتر رفته و خود را در آنجا (پاکستان) بکشیم، تا حداقل جلو حمله به افغانستان گرفته شود." او ادامه داد "دیگر بس است  سی سال جهادومصیبت " ومی افزاید اگر مکه معظمه را درافغانستان بیاوریم جهاد از پاکستان برعلیه افغانستان خاتمه پیدا نخواهند کرد ."

 

    حکومت پاکستان دربرابر اظهارات اقای کرزی واکنش شدید نشان داده و انرا به گونه ء مداخله خوانده است  ؛ ولی کارشناسان به این نظر اند  که  درحالیکه دولت پاکستان نمی خواهند ویا نمی توانند جلو تروریست ها را که  خاک ان کشور را بر ضد افغانستان مورد استفاده میدهند بیگرند  ,  دولت افغانستان  مبتنی برموازین حقوق بین الدول و دفاع مشروع از خود ازین حق کاملا  برخوردار است که تروریست ها  را درخانه های انان تقعیب وسرکوب نمایند . ولی معلوم است که  دولت افغانستان اکنون  دروضعیتی قرارندارد که به تنهایی این حق را به کرسی بنشاند  , مگر اینکه نیروهای ایتلاف ضد تروریزم به رهبری امریکا وناتو تعهدات خودرا دراین زمینه عملی سازند .

 

 

 

   مردم افغانستان ومحافل اجتماعی کشور که از دخالت پاکستان  به ستوه امده اند  ازاظهارات کرزی استقبال نموده است وبرخی چهره های سرشناس پشتون های انسوی خط دیورند نیز ازجمله اقای مندوخیل درسنا ی پاکستان سیاست های دولت انکشور رادررابطه به افغانستان انتقاد کرده است وازسخنان کرزی حمایت نموده است . اقای بوش نیز درواکنش به ا اظهارت کرزی ابرازداشته است که پایگاه های تروریستی درهرجای که باشد باید نابود گردد. درهمین حال سخنگوی اموروزارت خارجه انکشور درپاسخ سوالی تلویزیون اریانا می گوید  که طالبان برای پاکستان وافغانستان هردو خطر اند وباید ازعبور ومرورانان به هر طریق ممکن  جلوگیری به عمل اید وراهبرد مبارزه با تروریزم باید جامع وقابل اجرا باشد وچنان مشی اتخاذ گردد که دست طالبان ازمنطقه کوتاه گردد. اقای بارک اوبا ما نیز اخیراگفته است  که تروریست ها باید نابود شوند ومی افزاید  که مناطق قبایلی پاکستان که به مراکز وپناهگا های امن برای طلبان والقاعده مبدل شده است نتیجه ء سیاست های غلط امریکا می باشد . وبه همین گونه سناتورانی امریکایی  که چندی پیش ازپاکستان  وافغانستان بر گشته اند تلویحا ابرازداشتند  که در جنگ با تروریزم نابودی لانه های تروریستی  درپاکستان یگانه گزینه است .

 

    بنابر ان  قبل از همه این ماموریت نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا می باشد که فرمان اقای بوش را درمورد از بین بردن پایگاه های اموزشی تروریزم  درخاک پاکستان , گرفتاری تروریست ها وخشک نمودن منابع مالی انان به اجرا دراورد  ودولت  پا کستان را  وادار سازد که ازدخالت درافغانستان دست بکشد و تعهدات ومکلفیت های خود را درجنگ با تروریزم انجام دهند." ا ین است یکی از راهکار های کلیدی امنیت افغانستان و پیروزی درجنگ علیه تروریزم وبنیاد گرایی.


           ساختن قوای مسلح ملی و ارتقای قابلیت دفاعی افغانستان

 

     دولت افغانستان باید در زمینه ء تامین امنیت ملی ( داخلی وخارجی ) به خود متکی شود وبدین منظور پروسه ءساختن قوای مسلح ملی را هرچه ممکن زودتر تکمیل سازد وقابلیت دفاعی کشور را ارتقا بخشد . این درحالیست که از ساختن اردووپولیس ملی وارتقای  قابلیت دفاعی کشور وکمک های ناتو دراین زمینه فراوان حرف درمیان است . اما کشور هنوز صاحب قوای مسلح ملی و اداره  نظامی و امنیتی کار امد نه شده است؛ وخلای ناشی از انحلال قوای مسلح  کشور که پس از سقوط دولت جمهوری در 1992بدستور بیگانه گان ازبین برده شد هنوزرفع نه گردیده است .

 

     به نظر میرسد که ایجاد اردوو پولیس ملی تا فراهم شدن شرایط وزمینه های  ساختن اردوی به اصطلاح " مطلوب " که در خدمت گروه ها واقشار دارای منافع خاص قرارداشته باشد , عمدا به تعویق انداخته میشود. و به حضور نظامی خارجی بسند ه شده است  . ولی فراموش نباید کرد که امنیتی که به زور سرنیزه بیگانه گان متکی باشد , شکنند ونا پایداراست . درست از این جاست که عملیه ء ساختن اردو وپولیس ملی باید تسریع شود تا افغانستان هر چه ممکن زودتر خود به امنیتش بپردازد وحضورنیروهای خارجی در افغانستان مرتفع شود  . این درحالیست که افغانستان دارای امکانات وپوتانسیل بزرگ ملی , نیروی بشری وکادر وپرسونل مسلکی مجرب نظامی  وقابلیت های اقتصادی برای ایجاد قوای مسلح ملی وارتقای قابلیت دفاعی می باشد که باید  به کار گرفته شود .

 

   اردو ,پولیس و ارگانهای امنیتی کشور باید واقعا ملی باشد ودرخدمت کشور ومردم قرارداشته باشد ,نه در خدمت یک قشرخاص اجتماعی وقومی واقتدار شخصی .ازین جاست که به اموزش وپرورش متداوم  منسوبان قوای مسلح به روحیه وطنپرستی وارزش های دموکراتیک قانون اساسی کشور توجه شود  ؛  دردستگاه وصفوف قوای مسلح وامنیتی ازنفوذ ورخنه عناصر افراطی وضد دموکراسی  جلوگیری به عمل اید ؛ به ارتقای  سطح زندگی منسوبین اردو , پولیس وبخش های امنیتی از راه افزایش ها معاش متناسب به مخارج زندگی , تهیه مسکن , کمک های رایگان صحی , حقوق تقاعد , وضع مساعدت های کوپونی , کریدت ها و مساعدت های پولی وجوایزنقدی وجنسی دربرابرشایستگی در خدمت ووظیفه ومساعدت ها به اعضای خانواده انها توجه مبذول گردد .

 

    در فرجام باید بار دیگر خاطر نشان ساخت که اگر نیروهای ایتلاف ضد تروریزم به رهبری امریکا , ناتو وجامعه جهانی  میخواهند درافغانستان پیروز شوند , باید پایگاه ها ومراکز تروریستی درمنطقه را هر چه زودتر وبه هرطریق ممکن نابود سازند ،از هرنوع سازش فرصت طلبانه وغیر اصولی با تروریست ها احتراز جوید و تعهدات خودرا در راستای ارتقای قابلیت دفاعی , بازسازی ,فقر زدایی ,توسعه وپیشرفت افغانستان  به طور شفاف عملی سازند .

 

  وافغانستان نیزبا ایجاد قوای مسلح ملی وارتقای قابلیت دفاعی باید این توانایی را بدست اورد  که  امنیت داخلی وخارجی  ومسایل خانه ء خودرا مستقلانه تامین وحل نماید . اما این مامول تنها با رویکاریک حکومت مقتدر ملی – دموکراتیک ,کارامد وفساد ناپذیر وخدمت گار مردم  براورده شده میتواند .


June 23rd, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي